منتديات عبير الإسلام
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

فرصة العمر

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
أطياف

.·:*¨عضو فعال¨*:·..·:*¨عضو فعال¨*:·.

انثى

فرصة العمر Empty
مُساهمةموضوع: فرصة العمر   فرصة العمر Emptyالسبت يناير 12, 2008 4:55 pm

بسم الله الرحمنالرحيماخوتى واخواتى°ˆ~*¤®§(*§*)§®¤*~ˆ°فرصه عظيمه°ˆ~*¤®§(*§*)§®¤*~ˆ° فرصـــــــــــــه لمن يشتهيعمل صالح سراً،لا يناله الرياء، ولا العــــــــجب،يعرضها علينا جميعا الشيخالفاضل/ محمد حسين يعقوب ، بعنوان فرصه العمرأخى لاتبخل علىنفسك بتحميل الماده المرئيه والإستماع لها فإنها لن تأخد من وقتك الكثير فقط ( 12دقيقه) مرئيه ، تستمع فيها لكلمه الشيخ عن هذ الفرصه العظيمه لأكتساب ملايينالحسنات ، والله يضاعف لمن يشاء،للتحميل منهنا

http://www.yaqob.com/site/files/vedio/forsa.rm

أو

http://www.yaqob.com/site/docs/sharayet.ph...=1031&cat_id=18

أوبامكانك التحميل ايضا من الموقع الرسمى للشيخ محمد حسين يعقوب ، بعنوان (فرصهالعمر)

http://www.yaqob.com

ولمن لا يستطيع التحميلويفضل قرائتههذا هوا تفريغ الماده ( حرفيا ) مع ملاحظه ان هذا الكلام تمتفريغه حرفيا لأمانه النقل دون تعديل أو نقصان،نقلا عن الشيخ فى المادهوإليكم نصالكلمه

---------------------------------------
----------------------------
http://www.hebaelmanakhly.jeeran.com/22
أطياف

انثى

فرصة العمر Empty
مُساهمةموضوع: رد: فرصة العمر   فرصة العمر Emptyالسبت يناير 12, 2008 4:58 pm

فرصه العمر
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
المحمود هو الله جل جلاله
والمُصلى والمسلم عليه هوا محمد وآله
أخوتى فى الله ، أنا أحبكم فى الله
واسئل الله جل جلاله ان يجمعنى واياكم فى ظل عرشه يوم لا ظل الا ظله
اخوتى ، انا أحبكم فى الله هذه حقيقه أقولها، واجعلها عندك حقيقه يقينيه ليس كلام مجامله ،ولا لزمه من لوازم الشيوخ أوالدعاه ولا مدخل لموضوع (عايز اقولك حاجه)،
ولا تأليف قلوب ( لأ لأ دا حب ، حب حقيقى )

وقد أخبرنا أخواننا المسئولين عن الموقع فى هذه الفتره بعدد الداخلين ، فاُعطيتُ إحصائيه حقيقه لعدد الداخلين الى الموقع فى ثلاثين يوما ،فوجدت ان زوارالشهر عدد يقارب نصف مليون زائر، وهذا بالنسبه لي لم يكن حلما فكان كل ما يخطر ببالى (ان مائه مئتان ثلاثمائه واحد بيدخلوا كل يوم على الموقع وخلاص)

ففوجئت أن الأمر ضخم، هذه مفاجأه ( فعلشان كدا انا بقول انا بحبكم فى الله ، انا بحبكم فى الله ، وبقولها بملئ قلبى ،إن ليه حرصكم على الموقع دا ( لا فيه ضحك ولا فيه تهريج ولا فيه صور ولا فيه حاجات مشجعه، وإنما اللى يدخل هنا زى ما قلت من الأول لأصحاب القلوب النظيفه ، اللي يدخل هنا على موقعنا لمن يريد قلبا هادئا ، من أول ما فتحنا هذه الصفحه ، قلت بلاش نقول موقع دا صفحه ، من أول ما فتحنا الصفحه دى، قلنا عايزين الصفحه دى تبقى طاهره من اللغو والرفث ، طاهره من اللعب والعبث ، جٍداً كُلها ، أنا بقول الكلمه دى النهارده علشان أؤكد أننى احبكم فى الله )

وأطلـــــــــــــب منـــــــــــكم مســــــــــــــــــــــاعده
إذا استعنت فإستعن بالله وإذا سئلت فاسئل الله
فأسئل الله عز وجل أن يوفقنى ويسدد لسانى لما أُريد أن اعرضه عليكم،
قال الله جل جلاله
(
وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ)

وقال رسول الله ( صلى الله عليه وسلم )
من دعى إلى هدى كان له من الأجر مثل أجور من تبعه لا ينقص من أجورهم شيئا ، ومن دعى الى ضلاله كان عليه من الوزر مثل آثام من تبعه لا ينقص من آثامهم شيئا.

وقال ( صلى الله عليه وسلم ) نعمه الهديه ، نعمه العطيه ،الكلمه من الخير يسمعها الرجل المسلم فيُهديها إلى أخيه المسلم.

فأنا أريد أن أدلكم على خير،وأنا دايما أقول انا دلال على بضاعه الله، يعنى انا عندى بضاعه وبدلل عليها ، مين يشتري منى ،
مين يشتري منى بضاعه ربنا ، اللى هيا ( الجـــــــنه)؟؟
اللى انا بقوله النهارده هوا اننا بنحدث الموقع وبنجدده وبنظبته ولعلنا هنلاقى حاجات جديده عن قريب ، مثلا هتلاقى فيه رسائل الموبايلات،يعنى هنجتهد اننا نحط كدا فقرات ، او بيسموها مقاطع فيديو تصلح للموبايل ،تتنقل على التليفون ، بحيث تتناقل بين التليفونات،هذه المقاطع صوت وصوره ، بدل الحاجات الحرام اللى معموله، إحنا بنحاول تجديد وإحلال ، إحنا قلنا زي
سيدنا النبى ( صلى الله عليه وسلم) لأن يمتلئ جوف احدكم قيحاً حتى يُريه ،خيراً له من أن يمتلئ شعراً.

فالقلوب بتتملئ وبتتفضى ،وعلى قد ما يدخل فيها من خير بيطلع منها شر ، وعلى قد ما يدخل منها من شر بيطلع خير.

فا عيزين ندخل خير فى قلوب الناس.
فا المساعده اللى انا طالبها النهارده هيا
(
فرصـــــــــــــــــه العــــــــــــــــمر)

تــــــــــــفريـــــــــــــغ الــــــــــدروس والخــــــــــــــطب

(
أنا فوجئت ان فيه رساله جائتنى من بعض أخواننا فى <موسكو>
فى روسيا ، سبحان الله العظيم ، بيقول ان هما بيقعدوا يمسكوا صحيح البخاري ، وأنا بقرأ صحيح البخاري فى الموقع ، ويحطوا ايديهم على الكلمات ، وأنا بقرأ ، ولكن هما مبيعرفوش يقرئوا عربي
فا جائت هذه الفكره من أجل هذا ( ان أحنا عايزين ان الكلام اللى احنا بنقوله يبقى مكتوب، قالوا انهم عندهم برنامج ترجمه ،الحاجات اللى مكتوبه على الموقع بيدخلوا عليها برنامج الترجمه ، بيديهم ترجمه فوريه وبيترجملهم المقالات المكتوبه ،تترجم إلى لغتين
فالشاهد اننا عايزين دلوقتى كل واحد منكم يتبنى فرع من فروع الموقع، يفرغ الخطب ، يفرغ الدروس ،يفرغ مدرسه الربانيه ،تفريغ بالحرف بالكلمه،
اذا كحيت يكتب كحه ،
ولــــــيه: إحنا بنقول ان تجاره العلماء تجاره النيات، ليه انتا عايزنى افرغ الموضوع دا ،
أنا دايما عندى جمله يا جماعه مش عارف تعجبكم ولا لأ

(
إذا مقدرتش تبقى خدام لربا أشتغل خدام لخدامين دين ربنا ، إذا مقدرتش بقى خدام دين ربنا اشتغل خدام لخدامين دين ربنا)

فلو إنتا مش قادر تقول ، ســــــــــــــاعد آخرين فى اللى انا بقوله ساعده،
لعل خطيب مش هيقعد يسمع النص ساعه، يروح منزل اللى انتا كاتبه العشر صفحات وياخدهم يبص فيهم فى خمس دقائق
وينزل يقول الخطبه ، ربنا ينفع بيه.
لعل مسلم أجنبى يترجم التفريغ اللى انتا مفرغه، وينتفع بيه
لأنه مش فاهم عربى الكلام اللى انا بقوله، هوا مش فاهمه
لعل يبقى دا مشروع العـــــــــــــمرلأن دا عــــــــــــــــداد حسنات لا يتوقف،

يتبع
أطياف

انثى

فرصة العمر Empty
مُساهمةموضوع: رد: فرصة العمر   فرصة العمر Emptyالسبت يناير 12, 2008 4:59 pm

لما أقول كدا ان نص مليون ، والأمر فيه تزايد (الناساللى قايمين على الموقع محتاجين ان احنا فعلا نشكرهم لأن كل هؤلاء محتسبون ، محدشخد من أى أجر فى هذا العمل ، فجزاهم الله خيراالشاهد أيه ان نص مليون ،وهما بيقولوا انه بتزيد ،العمليه بتزيد ،فلما نص مليون يقرو ا الورقه اللى انتاكتبتهاا، يقروا التفريغ اللى انتا فرغته ، شوف انتا حسنات أد أيه ،دا أحنا بنقولالنص مليون دول فى نص شهر، فما الك بقى فى السنه يبقى أد أيه ،فــــــــــــرصه،؟أنابقول للطلبه فرصه فى الأجازه، إن كل واحد يفرغ عشرين خطبه ، لا عشرين ليه( خمسين )،لا خمسين ليه ( مائه)، اشتغل.

فـــــــــــــــــرصه للأخواتاللى قاعدين فى البيت مش وراهم حاجه فرصه.

ااااه كم كتبتحراماً...؟؟؟؟فرصه بدل سيئاتك.

اااااااااه كم كتــــبتللدنــــــــيا ....؟؟؟؟فرصه بدلها للآخره.ان شاءالله هينزل على الموقع برنامج ميسر للمشروع، برنامج بتشغل عليه الشريط او المادهبيخليهالك أبطء ،ويخلى فتره بين كل جمله وجمله ،لحد ما تكتب ،جربووو،ودورو، وساعدنا ، وابعت اقتراحاتك ،فرصـــــــــــــه لمن يشتهي عملصالح سراً،لا يناله الرياء، ولا العــــــــجبلا يناله الرياء ولاالعجب،يعنى محدش يكتب اسمه تفريغ فلان، ولا تفريغ فلانه ،ابعت وخلاصأعمل وارميها على الموقع ، أعمل ( فرغ) وأرميها فى صحيفه حساناتك ، فرغوأرميها ،تشيلك وتنفعك ،يمكن يوم تحتاجلهاعايزين كل واحد يفرغ يكتبها علىالكمبيوتر .

(
أصل انا مبعرفش اكتب على الكمبيوتر ، بكتب بصباعواحد ، وبطئ )

يا راجل بيقعد على الشات تلات اربعساعات يكتب بصباع واحدمتقعدش انتا نصف ساعه لله ، ولا ساعه ولا عشرين ساعهتكتب

(
صعب ، صعب، هغلط كتير )

ماشىأجر حد يكتبلك،المكاتب كتير النهارده بتاعة الصف ،ادى حد يكتبهوملك ، كام خطبه انتامفرغهم بايدك ، وتدهومله يكتبلكدى فرصه العمر،متضيعهاشأيه رايك أعملها مسابقه فى بيتك أشترى عشرشرايط، ومسابقه مين اللى يفرغ،ويفرغله كام،زمان والله ، زمان دا مش بعيد أوى ، كنابنعمل تفريغ الشريط بعشره جنيه ، خلى أنتا الشريط بجنيه،بعشرين جنيه ، حد يفرغويكتب ويدهوملك ،وروح انتا على اسكانر على اسطوانه ، على النت وأحدف عندنا ،ومتخافش هنراجع، متقلش فيها غلطات كتير ، هنراجعلك النحو،وهنراجعلكالأسلوب،وهنراجعلك علامات الترقيم،بس أنتا اشتغل دى فرصه عمركبحبك فىاللهوالسلام عليكم ورحمه الله }

-------------------------------------------------

ملاحظه : هذا الكلام نقلا حرفيا عن الماده المرئيه للشيخ محمد حسين يعقوب وليسكلامىحفظ الله الشيخ وبارك لنا فيهللمشاركة في المشروع : عليكقبل ان تبدا في التفريغ , مراسلة الموقع وتخبرهم برغبتك في الانضمامللتفريغ عن طريق الرابط التالي

http://www.yaqob.com/site/docs/box.php

أرجوا نشرها وتوزيعها فى أكبر عدد من المنتديات ليعم الخيرولتحقيق الهدف ، ولاتبخل على نفسكوالسلام عليكم ورحمه اللهركاته منقول
عبير الإسلام

.·:*¨مدير المنتدى¨*:·..·:*¨مدير المنتدى¨*:·.

انثى

فرصة العمر Empty
مُساهمةموضوع: رد: فرصة العمر   فرصة العمر Emptyالثلاثاء يناير 15, 2008 2:59 am

جزاكي الله كل خير حبيبتي الغالية وجعلها في ميزان حسناتك وحقيقي سعدت بتواجدك لان المنتدي بقي ضعيف جدا بسبب عدم مشاركة اعضاءه اتمني يرجع لنا كلنا الحماس وكنت بفكر في شئ وعاوزة رأيك حبعته علي الرسائل الخاصة
أطياف

انثى

فرصة العمر Empty
مُساهمةموضوع: رد: فرصة العمر   فرصة العمر Emptyالإثنين يناير 28, 2008 9:26 pm

عبير الإسلام كتب:
جزاكي الله كل خير حبيبتي الغالية وجعلها في ميزان حسناتك وحقيقي سعدت بتواجدك لان المنتدي بقي ضعيف جدا بسبب عدم مشاركة اعضاءه اتمني يرجع لنا كلنا الحماس وكنت بفكر في شئ وعاوزة رأيك حبعته علي الرسائل الخاصة

جزاني وإياكي كل خير أختي ............ إن شاء الله ربنا يعينا ونرجع المنتدى زي الأول ...لأ أحسن من الاول بإذن الله

منتظره رسالتك أختي
زهرة الايمان

.·:*¨مشرفه¨*:·..·:*¨مشرفه¨*:·.
زهرة الايمان

انثى

فرصة العمر Empty
مُساهمةموضوع: رد: فرصة العمر   فرصة العمر Emptyالخميس فبراير 14, 2008 10:04 pm

جزاك الله الجنة حبيبتي اطياف.....بوركت على نقل هذا الموضوع...بجد هذا هو فرصة العمر.......والتجارة الرابحة.......وافضل مشروع والله...وفقنا الله لخدمة دينه....فرحت والله جدا جدا بهذا المقال.....شكرا لك حبيبتي هبة
زهرة الايمان

.·:*¨مشرفه¨*:·..·:*¨مشرفه¨*:·.
زهرة الايمان

انثى

فرصة العمر Empty
مُساهمةموضوع: رد: فرصة العمر   فرصة العمر Emptyالخميس فبراير 14, 2008 10:07 pm

أطياف كتب:

ولــــــيه: إحنا بنقول ان تجاره العلماء تجاره النيات،ليه انتا عايزنى افرغ الموضوع دا ،أنا دايما عندى جمله يا جماعه مش عارفتعجبكم ولا لأ

(
إذا مقدرتش تبقى خدام لربا أشتغل خدام لخدامين دين ربنا ،إذا مقدرتش بقى خدام دين ربنا اشتغل خدام لخدامين دين ربنا)

فلو إنتا مشقادر تقول ، ســــــــــــــاعد آخرين فى اللى انا بقوله ساعده،لعل خطيب مش هيقعد يسمع النص ساعه، يروح منزل اللى انتاكاتبه العشر صفحات وياخدهم يبص فيهم فى خمس دقائقوينزل يقول الخطبه ، ربنا ينفعبيه.لعل مسلم أجنبى يترجم التفريغ اللىانتا مفرغه، وينتفع بيهلأنه مش فاهم عربى الكلام اللى انا بقوله، هوا مشفاهمهلعل يبقىدا مشروع العـــــــــــــمرلأن دا عــــــــــــــــداد حسنات لا يتوقف،

يتبع

عجبتني جدا جدا....

فرصة العمر
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» فرصة العمر2-حمايه
» العمر قطعة ثلج وعلاقة الثلجة بالجنة وعلاقتها بالنار....
» تشجيع الشباب على قراعه القرآن واستثمار العمر في ثفقة رابحة م